Inspraak inzake veilige dijken,
gemeenteraad Hoeksche Waard 19 april 2022


Geachte leden en burgerleden van de gemeenteraad,

Mijn naam is Ronald Visschers, ik woon sinds één jaar in de Hoeksche Waard. Als relatief
nieuwe inwoner verbaas ik me over de verkeerssituatie. Ik woon op de Schelpweg in Strijen.
Een dijkje zoals er veel zijn in de Hoeksche Waard. Een 30km zone zonder stoep waar toch
zo’n 2000 verkeersbewegingen per etmaal plaatsvinden, In de spits komt dat neer op 5-10
auto’s per minuut, uren lang. Er passeren ook heel veel zware vrachtwagens en
landbouwverkeer en er wordt veel te hard gereden. Een ergerlijke, maar vooral gevaarlijke
situatie volgens mij. De verkeersafdeling van de gemeente bevestigde mijn beeld: de
weginrichting is orde maar er wordt toch veel te hard gereden en er wordt niet gehandhaafd.
De betreffende afdeling is begripvol maar van maatregelen komt nog niet nog niet veel
terecht. In uw raad komen soortgelijke, nog aangrijpender verhalen met regelmaat voorbij,
dus daarom sta ik hier niet. Waarom dan wel?

Al snel realiseerde ik me dat ik niet de eerste ben die in actie komt. Op dit moment is
waarschijnlijk meer dan een dozijn actiecomité’s in de gemeente actief op vergelijkbare
dossiers: Smalle oude dijkwegen met bebouwing waar veel te veel verkeer rijdt. Er is
inmiddels een website (https://hwverkeer.wordpress.com) die een overzicht van deze
knelpunten geeft en dat zijn er veel, er is hier sprake van een onderliggend structureel
probleem dat vraagt om een structurele oplossing?

Uw nieuwe raadsperiode valt samen met een cruciaal tijdvak voor het mobiliteitsvraagstuk in
de Hoeksche Waard. Het kabinetsvoornemen de Kiltunnel-tol in 2030 af te schaffen dreigt
de laatste kurk uit de toegang tot het eiland te halen. Aan de andere kant is met de provincie
afgesproken dat er de komende jaren 3000 extra woningen zullen worden bijgebouwd.
Deskundigen voorspellen dat dit tot grote verkeersproblemen gaat leiden. Er zijn 2 redenen
waarom wij vinden dat er nu actie ondernomen moet worden:

Ten eerste is De Hoeksche Waard planologisch ingewikkeld: Het is één van de twintig
erkende Nationaal Landschappen waarin de openheid, dijken en historische panden
centraal staan en gekoesterd moeten worden. Maar de eeuwenoude dijken dragen een
zware last: bewoners, boeren, bedrijvigheid, industrie en recreatie worden door de
gemeente allemaal vanuit verschillende beleidsmotivaties gestimuleerd. Het moet allemaal
over de dijken die op dit moment al uit hun voegen barsten, er is een grote planologische
uitdaging, sommigen spreken van een chaos…

De tweede reden is dat de Hoeksche Waard bestuurlijk ingewikkeld is. De gemeente, nog
niet zo lang geleden vijf gemeentes, het waterschap hollandse delta, Provincie en Rijk en
het wegschap Kiltunnel hebben allemaal een eigen verantwoordelijkheid. Het blijkt een grote
uitdaging om samen te werken. Na het dodelijke ongeval op de Blaaksedijk is er 2 jaar na
dato nog steeds geen afdoende oplossing…Veilig Verkeer Nederland geeft aan dan het in
de Hoeksche Waard notoir moeilijk is oplossingen te realiseren vanwege de bestuurlijke
complexiteit, sommigen spreken van een impasse…

Ik heb het afgelopen half jaar veel overlegd, ook met een aantal van u en ik heb
burgerwerkgroepen bij elkaar gebracht. Allemaal onderschrijven we de urgentie van deze
problematiek. We vinden dat het zo niet verder kan. Eigenlijk willen we allemaal hetzelfde:
structurele aanpak van de problemen en structurele oplossingen, en daarom sta ik hier.
Namens de burgerwerkgroepen vraag ik de raad om met spoed in actie te komen. Ik som
onze vragen op en zal daarna afronden.

 

 

• Wij vragen om een raadsbreed akkoord dat voor de komende 8 jaar de bestuurlijke
blokkades opheft waar het gaat om de planning, de aanleg en het onderhoud van het
wegennetwerk.

• Wij vragen om een wethouder met een statuur die past bij een middelgrote
Nederlandse gemeente en bij het Nationaal Landschap HW. Een wethouder die
regio en rijk actief aanspreekt op samenwerken en durft te vragen om concrete
bijdragen aan oplossingen voor de Hoeksche Waard.

• Wij vragen om de discussies met het Waterschap WSHD over het wegbeheer met
hoge urgentie af te ronden zodat er echt samengewerkt kan worden.

• Wij vragen een taskforce zoals al besproken is met Minister Harbers van I&W door
uw VVD fractie. Een taskforce die lange termijn oplossingen voor de lokale
wegenstructuur implementeert waar al jaren over gesproken wordt maar die nog
steeds niet gerealiseerd zijn en waarin ook burgers meedoen.

• Wij vragen, in dat kader, ook om een concrete meerjarige agenda en planning voor
het oplossen van de diverse knelpunten, die eerder onder uw aandacht zijn gebracht.


In onze open brief aan deze raad doen we nog een aantal concrete voorstellen en we
bieden hulp aan om te helpen bij de implementatie met lokale kennis en breed draagvlak. U
hebt onze suggesties gehoord, Onze vraag aan u als raad is: Welke concrete actie zet u
morgen in uw agenda? Blijven we met kleine doekjes deppen op de plekken waar lekt? Dan
kijken we elkaar in 2030 waarschijnlijk teleurgesteld en boos aan als een grote fontein van
verkeer uit de kiltunnel stroomt en het eiland overspoeld wordt. Nu liggen er nog kansen om
dit te voorkomen en we willen graag samen optrekken om deze kansen te verzilveren.

Ik dank U voor uw aandacht,

namens

xx, Werkgroep Blaakse Dijk
xx, Werkgroep Dijkenoverleg Hoeksche Waard Zuid/West
xx, Duik in de Dijk
xx #SteenSchelpStrijen
xx groep Dijken Veilig Zinkweg
xx namens de BHWP
xx groep Omwonenden Zinkwegse Boys

Maak jouw eigen website met JouwWeb