Informatie

Gemeente Hoeksche Waard

  • publicaties verkeersveiligheid Gemeente Hoeksche Waard

WSHD Waterschap Hollandse Delta

  • publicaties verkeersveiligheid Waterschap

Provincie Zuid-Holland

  • contact Provincie
  • publicaties verkeersveiligheid Provincie ZH

Maak jij je druk over de verkeersveiligheid in de Hoeksche Waard?

Doe dan om te beginnen jezelf en alle bewoners van de Hoeksche Waard een plezier en houd je overal in de Hoeksche Waard aan de maximumsnelheid. De overlast stopt namelijk niet aan het eind van je eigen straat. Op deze site lees je waar de verschillende actiegroepen in de Hoeksche Waard rondom de verkeersveiligheid mee bezig zijn. Er zijn verschillende knelpunten waar we aandacht voor vragen. Maar uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde: veiligere wegen in de Hoeksche Waard door meer scheiding van snel, zwaar verkeer van de kwetsbare fietsers en voetgangers.


Inspraak bij Waterschap

Op woensdag 11 mei 2022 is er namens Veilige Dijken Hoeksche Waard ingesproken bij de verenigde vergadering van het Waterschap Hollandse Delta. Net als eerder bij de gemeenteraad hebben we de leden van de vergadering opgeroepen om beter en effectiever samen te werken. Exhte oplossingen realiseren begint met overleg, maar daar moet het niet bij blijven. Een concreet meerjaren plan waarin alle betrokken partijen (Gemeente, Waterschap, Provincie, Wegschap en Rijk) samenwerken en niet voor iedere aparte klus een nieuwe samenwerkingsovereenkomst moeten sluiten is hard nodig. Onze inspraak viel goed bij de leden, gezien de vele positieve reacties en gestelde vragen. We houden contact met diverse leden en kijken uit naar de concrete stappen die het Waterschap wil gaan zetten. Onze inspraak is terug te vinden op de site van het waterschap en begint bij na 24 minuten in deze video.


Rapport Ontsluiting Hoeksche Waard Zuid-West ; In hoeverre luistert de gemeente naar de burger?

Vorige week is het eindrapport over de ontsluiting Hoeksche Waard Zuidwest van APPM opgeleverd. Het rapport wordt na de zomer ter besluitvorming overgedragen aan de gemeenteraad. Op 16 mei 2022 heeft de projectleider bij de gemeente Hoeksche Waard het rapport gepresenteerd aan de inwoners van de zuidwest hoek van de Hoeksche Waard. Zij hebben het rapport daarvoor al grondig kunnen bestuderen omdat het onbedoeld op de website van de gemeente gepubliceerd was. En wat blijkt? Van participatie is geen sprake! De opstellers van het rapport/de gemeente laten inwoners/omwonenden participeren via 3 inspraakrondes, maar het was voor de bühne. De omwonenden zien hun inbreng en de aangedragen suggesties niet terug in de voorgestelde routes in het advies. ‘De gemeente Hoeksche Waard en het waterschap Hollandse Delta willen samen met de betrokkenen keuzes maken in de integrale verbetering van de ontsluiting van dit gedeelte van de Hoeksche Waard.’ Dat was de opdracht aanAPPM.

Wat is het eindresultaat? Een rapport dat onvolledig overkomt op de betrokken bewoners. De gehanteerde criteria om tot een voorstel voor drie route-opties te komen worden summier uitgewerkt en als subjectief ervaren. APPM laat de door de betrokken bewoners voorgestelde routes afvallen zonder te kijken naar het oplossend vermogen van de verschillende varianten als het gaat over leefbaarheid, ontstaan hoofdstructuur, verkeersveiligheid, instandhouding/bereikbaarheid percelen, impact op stiltegebied en cultuurhistorische waarden, maar ook zonder te kijken naar de globale kosten. De participatie levert op deze manier juist meer afstand op tot de bewoners.

De komende tijd zal de gemeenteraad zich buigen over dit voorstel. De bewonersgroep zal zich nogmaals buigen over de voor- en nadelen van de verschillende routes en daarover contact zoeken met de raadsleden.

Indien u geïnteresseerd bent in dit rapport: 

https://hoekschewaard.raadsinformatie.nl/modules/5/Raadsinformatiebrieven/75353


Radiocolumn OmroepHW richt zich op de mobiliteitsproblematiek

Wat vindt Radiocolumnist Cornelis de graaf van de mobiliteitsproblematiek in onze gemeente? IS zijn blik nog scherp of maakt het voorjaar in la douce France hem mild? Luister naar zijn column op https://www.omroephw.nl/2022/06/van-een-afstand-bekeken-10/.

Vanuit het verre Frankrijk komt een scherpe analyse. Een schaalsprong en cultuuromslag zijn dringend noodzakelijk om er voor te zorgen dat de Hoeksche Waard leefbaar blijft voor alle bewoners/


Wat is doorgaand vrachtverkeer?

Veel van onze dijken worden zwaar belast door vrachtverkeer. De gemeente Hoeksche waard staat daarom vol met borden dat alleen alleen zwaar bestemmingsverkeer is toegestaan. Transport en Logistiek Nederland gaf al bijna 10 jaar geleden aan dat deze borden in de praktijk niet werken. De bewoners van de Hoeksche Waard ervaren dat dagelijks. Dijkwoningen schudden dagelijks tientallen keren op hun grondvesten. Soms loopt het ook echt vast zoals op bijgaande foto te zien is. Ruim 45 minuten was de Schelpweg geblokkeerd omdat 2 zware wagens elkaar niet konden passeren. De politie was ter plaatse en noteerde, maar er werden geen bekeuringen uitgeschreven.


Nieuwe stap invoering rekeningrijden. Afschaffen van #Kiltol komt dichterbij

Voor wie nog dacht dat het wel los zou lopen met het afschaffen van de #Kiltol was er net voor de vakantie slecht nieuws. Minister Harbers presenteerde net voor het reces de plannen voor het invoeren van rekeningrijden in 2030. Meer details lees je bijvoorbeeld hier. In het coalitie-akkoord van Rutte IV staat dat dit de laatste tolheffingen gaat vervangen. Voor wie daar nog aan twijfelt: hier is het coalitie-akkoord, het staat op pagina 10. Bij de Westerschelde hebben ze alles al geregeld, Kijk maar eens naar dit NOS bericht. maar hoe staat dat eigenlijk met onze net gerenoveerde Kiltunnel? Wie het weet mag het zeggen!


Lijsttrekkers Heerma (CDA) en van der Staay (SGP) zijn het eens: tol betalen voor een tunnel is een grote onrechtvaardigheid

Bij de algemene beschouwingen op woensdag 21 september trok Baudet natuurlijk de meeste aandacht. maar wie 2 minuten eerder inschakelde, kon getuige zijn van een vrolijk debat tussen Heerma en van der Staay. Ze zijn het eens: tol betalen voor een tunnel is een grote onrechtvaardigheid en ze beloven er samen snel werk van te maken dat dit merkwaardige overblijfsel zo snel mogelijk verdwijnt! Bekijk het via deze link